De opgave voor gezonde en duurzame schoolgebouwen is nog nooit zo urgent geweest. Een groot deel van de onderwijsruimten voldoet niet aan de minimumkwaliteit voor gezonde lucht, benadrukt door de huidige gezondheidscrisis. Wacht niet totdat het te laat is en kom nú in actie om de renovatie- en verduurzamingsopgave voor scholen in te vullen.
‘Laat leerlingen en docenten excelleren met gezonde school’
De Verbindingsdag Gezonde Scholen, gehouden op 11 november en georganiseerd door Stedebouw & Architectuur in samenwerking met Duurzaam Gebouwd en Ruimte-OK, had naast de plenaire presentaties ook een grote diversiteit aan parallelsessies waar je kennis kon halen en brengen. In dit artikel geven we je een samenvatting van de belangrijke punten uit een aantal sessies.
Ontwikkelingen in de scholenbouw
"Door covid-19 zet de overheid grootschalig in op betere ventilatie in scholen. Daarvoor stond de verduurzaming hoog op de agenda. En morgen?" Thomas Bögl en Carina Nørregaard van LIAG architecten en bouwadviseurs zoeken naar het antwoord op die vraag en vinden hem in de behoefte van de mens.
Biofilische ontwerpprincipes moeten een vanzelfsprekendheid zijn
"Het is opmerkelijk dat scholen behoren tot de kwalitatief slechtste gebouwen: oud, ongeïsoleerd, te koud, te warm en te veel CO2", aldus Duurzaam Gebouwd-expert Daan Bruggink van ORGA architect. Volgens hem is er namelijk veel uit scholen te halen, zelfs op macro-economisch vlak.
Respectvol rentmeesterschap
"Onze kinderen verdienen de beste plek om onderwijs te krijgen. Het is van groot belang dat ze in een gezonde en toekomstgerichte omgeving kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling." Dat zegt Sander Ros van RoosRos Architecten. Tijdens de Verbindingsdag Gezonde Scholen onderbouwt hij dit perspectief met twee prijswinnende voorbeelden.