Tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen Congres, georganiseerd door Stedebouw & Architectuur, Platform31, TU/e, Kenniscentrum Ruimte-OK, Duurzaam Gebouwed en Platform BuitenSpelen, tekende een illustrator mee met het hoofdprogramma. Het resultaat is een prachtige weergave van de huidige opgaven waar onderwijsgebouwen mee te maken hebben, alsook enkele oplossingen waarmee aan deze opgaven worden gewerkt. Bekijk de illustratie hier inclusief uitleg van de illustrator zelf.
Klik op de illustratie om hem groter te zien
Erik Wallert, wetenschappelijk illustrator, vertel: "We wandelen even door de illustratie, te beginnen met het middenstuk. Daar zien we een ouderwetse school met lekker veel schoorstenen die donkere wolken uitstoten, terwijl de ramen open staan. Niet duurzaam, kortom. Dat beeld loopt over in het Atlasgebouw, dat niet langer aan het gas aangesloten is (weergegeven door de kurken in de gasleiding eronder) en luchtgekoeld wordt. In de achtergrond zien we de Griekse figuur Atlas, met de aarde op zijn schouders. De aarde, want dat is uiteindelijk waarom het allemaal te doen is."
"Als we vanaf dit beeld tegen de klok in ‘lezen’, zien we in kleur een beeld van twee kinderen aan de schoolbanken. Deze school wordt niet goed geventileerd en is eerder een plastic zak waarin alle uitgestoten CO2 blijft hangen, met verslappende prestaties en zelfs aan hun bureau slapende leerlingen tot gevolg."
"Aan deze kant van de illustratie zitten de meeste zwart-wit-tekeningen, de impressies die ik op het congres zelf heb opgedaan. Ik noteerde bij het rondetafelgesprek dat scholen zo moeten worden gebouwd, dat de gebouwen later gemakkelijk te herinrichten zijn voor andere benutting, het zogeheten circulaire schoolbouw. Van de Eindhovense hoogleraar Masi Mohammadi pikte ik op dat het schoolplein de plek is waar je de samenleving leert kennen en dat het plein daarom meer aandacht verdient in de plannen van schoolbesturen. Jan Aalberts wees op het bezwaar tegen de stelling dat elk schoolbestuur een bouwtechnische deskundige moet hebben: veel schoolbesturen zijn daarvoor te klein. In de hoek rechtsonder nog een schetsje van een bijzonder fenomeen: dat scholen in Limburg worden verwarmd en gekoeld met mijnwater."
"We gaan voorbij aan het logo van het congres en komen bij twee studenten van de TU/e aan. Zij bestuderen hoe scholen beter kunnen worden ingericht en zijn daarbij hun eigen proefkonijn. Dit is het zogeheten living lab."
"Daarboven zien we drie figuren die sleutelen aan een oud schoolgebouw: eentje blaast ventilatie het gebouw in, een ander plaats zonnepanelen en nummer drie draait het gas dicht. Ze staan symbool voor drie partijen die betrokken zijn bij het aanpakken van verouderde scholen: het schoolbestuur (in coltrui), de gemeente/overheid (bovenste knoopje los) en private ondernemingen (in zakenpak)."
Meer zien van wetenschappelijk illustrator Erik Wallert? Bekijk hier zijn portfolio.